torsdag 4 augusti 2016

Mål

Det pågår visst i dagarna en "bloggutmaning" om att skriva en lista på 100 mål man vill uppnå i livet. Jag tänkte försöka mig på det jag också. Nedan finns min lista. Andra bloggar att läsa listor på finns t.ex. hos blondinbella

1 Att försöka hålla fast vid livet
2 Att känna att det är okej att det är tungt, att det inte är med vilja
3 Att försöka hitta ett sätt att klara av stressen och oron
4 Att försöka hitta bättre sätt att klara av panikattacker
5 Att inte “fly” från smärtorna
6 Att inte skämmas över sömnbesvären
7 Att försöka få bättre sömn (lavendelkudden har jag redan hittat :) )
8 Att försöka förlåta mig själv för att jag blev sjuk
9 Att försöka se att man inte alltid väljer omständigheterna runt en
10 Att lägga ansvaret på andra, de får själva ta ansvar för sina handlingar och ord
11 Att inte döma mig själv så hårt
12 Att försöka avsluta alla mediciner (jag är på god väg)
13 Att acceptera att det ibland kan behövas medicin, men att man alltid har rätt att bestämma själv
14 Att fortsätta vara omtänksam, men inom mindre gränser, inte alltid alla andra i första hand
15 Att försöka hitta sätt att slappna av allmänt
16 Att förlåta mig själv om jag inte kan slappna av, att rationellt försöka tänka att spänningarna inte är viljestyrda
17 Att försöka få bukt med prestationsångesten
18 Att få försöka få “tyst” på tankarna en liten stund, inte bara under sömn
19 Att förlåta mig själv för det som varit
20 Att försöka lita mer på min pojkvän men mindre till andra
21 Att inte känna skuld över att jag inte har barn
22 Att inte känna skuld över att jag inte har gjort karriär eller har jobbat inom det område jag har master inom
23 Att ha modet att gå ifrån energitjuvar
24 Att aldrig glömma förtroendet och kärleken mina djur visade mig (att de går med mig även om de inte längre finns kvar i livet)
25 Att försöka få balans i självkritiken, att inte konstant känna sig som ett misslyckande
26 Att inse att alla de hårda ord som varit, den ständiga kritik som förekommit, alla förebråelser och skuldbelägganden i det förflutna INTE är sanningen
27 Att lita mer till mig själv
28 Att försöka tänka att bara jag själv har rätten att definiera mig som person
29 Att inte känna skuld över att man tar hand om sig själv, att det inte är bortkastad tid
30 Att känna att det är okej att vara riktigt arg på dem som så hårt ansatt mig om barn
31 Att känna att det är okej att inte vilja dela med sig av sitt privatliv och att också ha mod att säga nej när andra fiskar efter information
32 Att stå fast vid att inte vilja delta i skvaller
33 Att inse att tårarna som ibland kommer inte är ett tecken på svaghet utan på att det varit för tufft för länge. Och att det inte är hela världen om det råkar bli i offentlig miljö, att det då är smärtan som kommer fram och inte personen
34 Att tala om för mina vovvar varje dag hur omtyckta de är
35 Att fortsatt försöka vara noggrann med vovvars pälsvård, motion,stimulans och foder men inte ha så höga krav på mig själv
36 Att inte tänka att man är löjlig för att man blir glad av att vovvar är glada
37 Att bära mitt “Aldrig ensam-armband” med stolthet
38 Att försöka få en bättre ekonomi, där första målet är att vovvar ska ha ett eget sparkonto med minst 10 000 ifall något händer
39 Att betala av lån, inklusive csn
40 Att minska mitt beroende av saker, att inte bli “förälskad” i ting (är på god väg, yay!)
41 Att sälja av kläder, parfym och lite annat
42 Att låna böcker på biblioteket istället för att köpa
43 Att försöka äta bättre
44 Att försöka komma ihåg vitaminer och andra kosttillskott och att hitta sätt att få i sig dem lättare
45 Att vara mer utomhus
46 Att resa till Skåne och på lång sikt kanske ha ett boende där
47 Att inte skämmas för intresset för konst, kultur och litteratur
48 Att se mer film
49 Att fortsätta läsa böcker
50 Att fortsätta fotografera och på sikt bli en mer tekniskt kunnig fotograf utan att tappa känsla
51 Att försöka få fler vänner
52 Att vårda de få vänskaper som finns
53 Att göra mitt bästa i kärlek fast jag tycker det är tungt med långvarigt distansförhållande
54 Att baka mer
55 Att sluta skämmas över mitt trädgårdsintresse men inse att det för lång tid framöver inte är något jag kan/måste ägna mig åt
56 Att bli bättre på det här med hudvård, makeup och kläder
57 Att förhoppningsvis kunna få ett jobb igen. Ett jobb där jag trivs och inte förlorar hälsan
58 Att kanske få en familj
59 Att lära mig åka longboard, paddla kajak och kanske surfa
60 Att besöka Stockholm (se museum, teater, balett)
61 Att besöka Paris
62 Att besöka New York
63 Att besöka London (musikaler)
64 Att åka tillbaka till Cornwall (vill gärna se Lost Gardens of Heligan igen)
65 Att besöka Skagen (drömmer om ljuset)
66 Att  skriva ett brev till de författare vars böcker jag tycker mycket om
67 Att skapa en blogg eller ett webmagazine där lite äldre personer kan få känna att de blir inspirerade, får tips, kan dela med sig av nåt (t.ex. recept, bok, konst) men framför allt kan få känna att de inte är ensamma i vardagen. Fokuset ska inte ligga på psykisk ohälsa och det ska inte vara ett debattforum utan det jag vill förmedla är någon slags tillhörighet, livsmod, en känsla av att aldrig behöva känna den bottenlösa ensamheten rent känslomässigt. “näring för själen”.
68 Att försöka sluta känna mig så vilsen
69 Att försöka sluta tycka illa om mitt utseende (min sjukdomstid har gått illa åt mig)
70 Och i morgon ska jag försöka börja uppfylla listan genom att försöka att inte vara rädd när jag går ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du som tittar in lämnar en kommentar! Vänligen håll en god ton i kommentarsfältet.